Kendrick Lamar DAMN.-tour // review

Vorige week was het zo ver. De dag waar velen van ons op aan het wachten waren: het optreden van King Kendrick.

Voor de vierde keer bezoekt Kendrick Lamar ons klein landje en verkoopt een volledig Sportpaleis in slechts een paar minuten uit. We konden hem eerder al eens bewonderen op het festival Les Ardentes, op Pukkelpop en in de Brusselse AB.

Eerder die dag opende zijn pop-up store in de Antwerpse winkel VIER. Om 11 uur in de ochtend stonden mijn beste vriendin en ik klaar voor de opening van de store. Samen met een honderdtal andere mensen die al in de rij stonden te strijden in de koud voor Kenny’s exclusive merch. Na een uur en half te wachten mochten we de store binnen waar maar liefst vijf stuks exclusive merch aanwezig waren.

Later op de dag stonden duizenden mensen in diezelfde koud voor het Sportpaleis aan te schuiven voor het langverwachte concert van Kung Fù Kenny! James Blake kreeg de eer om het voorprogramma te zijn voor Kendrick’s DAMN. tour. Zelf was ik -uiteraard- te laat voor het voorprogramma, maar wat ik er van gehoord heb was het ook niet zo’n groot succes. Althans niet als K.Dot’s voorprogramma…

Maar dat maakte Kendrick al gelijk goed toen hij de show startte met de banger DNA.. Wat de perfecte start was van een geniaal optreden. Met zijn verrassende visuals en live band sloeg Kenny er in een zaal van 20.000 man volledig mee te krijgen. Hij bracht een mooie balans van Good Kid M.A.A.d City-classics en DAMN.-hits. Het was heerlijk om te zien hoe het publiek toch nét iets harder uit hun dak ging bij de oude tracks zoals M.A.A.d City, Swimming Pools, Backseat Freestyle en Collard Greens. Except bij Humble dan. Ik denk niet dat ik ooit zoveel energie in één zaal heb gezien. Kendrick sloeg er in om het publiek Humble volledig à capella te laten zingen. Wat een kippenvel moment!

Stiekem was ik wel een beetje teleurgesteld dat hij The Blacker The Berry niet gespeeld heeft. En ondanks dat we meerdere keren de ‘Ain’t nobody praying for me’-intro hebben gehoord, heeft hij (het mooiste lied van zijn album) FEEL. ook niet gespeeld. Maar buiten dat, had ik me geen betere tracklist kunnen wensen.

This what God feel like.

Kendrick sloot zijn concert af met GOD.. Een perfecte tune om een goddelijke avond af te sluiten. We noemen hem niet voor niets King Kendrick, maar met dit optreden heeft hij nog eens laten zien waarom. Wat een performance, wat een show. Een grote shout out naar Kendrick voor het geweldige optreden, de live band voor de heerlijke instrumentals en whoever responsible voor de sick visuals!

Ook een shout out naar Yassin the pictures 📸